Lägenhetspärmen

Information för dig som bor i Brf. Suseboparken, Kyrkvägen 16-22 och Skolvägen 1-7, Upplands Väsby

Här har vi samlat information om din förening som du kan ha nytta och glädje av i ditt boende. Informationen ersätter den lägenhetspärm som medlemmarna i föreningen fick vid inflyttningen 2011/2012.

1. Allmänna utrymmen

Föreningen har installerat automatiska dörröppnare. När du slagit in portkoden så öppnas dörren mot gatan därmed automatiskt. Tänk på att inte lämna ut portkoden till besökare. De kan istället använda sig av porttelefonen som finns i alla lägenheter och som du öppnar inifrån din lägenhet. För att ringa till önskad lägenhet trycker besökaren på önskad lägenhetsknapp. Du öppnar sedan dörren från din lägenhetstelefon som sitter på väggen i hallen genom att trycka in knappen med nyckelsymbol.

Postboxar
Post levereras till postboxarna som finns i entrén till varje trapphus. Varje lägenhet har egna nycklar som passar till den egna boxen. Om dina nycklar eller kolv går sönder kontaktar du ansvarar för nyckelhantering. Kontaktuppgifter finner du på hemsidan. Prenumererar du på en dagstidning så levereras dessa oftast i tidningshållaren utanför din lägenhetsdörr.

Nycklar
Nyckeln till din lägenhet fungerar även i våra ytterdörrar mot gatan och gården samt till garaget och förrådsutrymmena. Om du behöver fler nycklar än de tre som följer med lägenheten eller om du tappar bort dem och behöver byta låskolven så kontakta ansvarig för nyckelhantering. Kontaktuppgifter finner du på hemsidan.

Lån av bord och stolar vid privata fester
Barnvagns-/rullstolsutrymmen finns i anslutning till trapphuset på Skolvägen 3, plan 0. I detta rum har föreningen även två hopfällbara bord och 8 klappstolar som du kan låna om du behöver för privata fester i din lägenhet. På listan som hänger på väggen fyller du i datum när du behöver låna dessa. Under sommarperioden använder vi borden och stolar för gemensamma gårdsfester. I rummet finns även ett högskåp där föreningen förvarar gemensamma artiklar till våra gårdsfester.

Lägenhetsförråden finns på plan -1 i trapphusen på Skolvägen 3, 5 och 7. Dörrarna till förråden är gallerväggar och låses med eget hänglås.

Cyklar
Cyklar parkerar du antingen på markerade platser i cykelställ i garaget eller i cykelrummet, i cykelställ eller upphängning i taket, som du når via garaget.

Föreningen har 51 garageplatser inomhus varav 6 platser är bredare, 4 bredare med elstolpar, 2 handikapplatser samt 17 parkeringsplatser utomhus. De som hyr parkeringsplatser i garaget får tillgång till en dosa för att kunna öppna garageporten automatiskt. Föreningens parkeringsplatser administreras via ett av föreningen ägt AB, Suseboparken Parkerings AB. Vänd dig till ansvarig för uthyrningen av parkeringsplatserna om du önskar hyra en plats. Ansvarig kontaktperson framgår av hemsidan.

För vår gemensamma trivsel har föreningen köpt in loungemöbler i pergolan och soffor och bord vid sandlådan. Vi har också gemensamt hjälpts åt att installera tak på pergolan så att det går att sitta där även när det regnar. Vi uppskattar om du alltid lägger tillbaka sitt- och ryggdynorna till sofforna i förvaringsboxarna som står i pergolan så att de inte blir blöta. Om du vill låna gården för en egen privat fest så skriver du upp datum för detta i blanketten som finns i vänstra förvaringsboxen på gården.

Föreningen anlitar en extern trädgårdsmästare som sköter våra blommor, växter och gräsmatta både på gården och utefter Skolvägen och Kyrkvägen. De ansvarar även för julgran och övrigt julpynt på gården och i trapphusen vid juletid och påsk

2. Bo i bostadsrätt

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars huvudändamål är att på obegränsad tid upplåta bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar. Det innebär att du tillsammans med dina grannar är medlem i en ekonomisk förening som äger fastigheten och därmed också lägenheterna. Du äger alltså en del av hela fastigheten, dvs alla gemensamma utrymmen. Du har rätten att sälja, eller överlåta som det egentligen heter, din bostadsrätt när du vill.

Styrelsen har uppdraget att se till att bostadsrättsföreningen förvaltas på bästa sätt.

Att bo i en bostadsrättsförening innebär att du har ett individuellt ansvar för reparation och underhåll innanför väggarna i din lägenhet. Bostadsrättsföreningens stadgar fastställer gränsen för vad du som bostadsrättshavare ska bekosta och underhålla i lägenheten samt vad bostadsrättsföreningen ska svara för. I princip svarar du normalt sett för allt underhåll i lägenheten utom värmeelement och värmeledningar. Tänk på att du oftast behöver styrelsens godkännande för förändringar i din bostad

När det gäller fastigheten och alla gemensamma utrymmen betalar alla bostadsrättsinnehavare för detta gemensamt. På den årliga årsstämman väljer du styrelse som bl a har till uppgift att sköta fastighetens reparationer och underhåll på kort och lång sikt. De beslutar också om vilken br-avgift som behövs för att täcka alla gemensamma kostnader. Mer information om vad gränsdragningen går mellan ditt individuella ansvar och föreningens framgår av föreningens stadgar som du finner på hemsidan.

Varje månad betalar du en br-avgift till bostadsrättsföreningen. Den ska ALLTID vara betald senast den sista i månaden innan. Hela föreningens ekonomi bygger på de samlade intäkterna från samtliga br-innehavare. Om du inte sköter betalningen av din br-avgift kan du bli uppsagd från lägenheten. Detsamma gäller för betalningen av din parkeringsplats i garaget eller uteplatserna. Avgiften ska vara betald senast den sista i månaden innan annars kan du bli uppsagd från din parkeringsplats.

Grannsamverkan
Fler av oss har flyttat från hus till lägenhet och är inte vana vid ljud från grannar. Andra har flyttat hemifrån för första gången och njuter av friheten att få spela högt och ställa till med fest utan att föräldrarna är där och klagar. Oavsett skälet är det viktigt att vi tar hänsyn till varandra, men också att vi har förståelse för att vi är olika och har olika behov och intressen.

För att skapa en god grannsämja är det viktigt att vi alltid pratar direkt med varandra och försöker lösa de problem som uppstår. Först därefter kan vi vända oss till störningsjouren, dvs Renew Service, eller vid behov polisen. Du får gärna höra av dig till styrelsen för att hålla oss informerade, men vi går inte in och löser problemet åt dig. Det måste var och en ta ansvar för.

Ett litet tips inför festen! Sätt upp information i trappuppgången och meddela dina grannar att du ska ha fest och be dem höra av sig direkt till dig om du stör.

3. Brand och utrymning

Som boende i flerfamiljshus är det viktigt att du håller god brandsäkerhet. I samtliga lägenheter i vår förening installerade byggföretaget brandvarnare redan från start som matas med inbyggt 10-års batteri. När 10 år har gått, dvs 2021, kommer brandvarnaren att avge ett långt pip med ungefär en minuts mellanrum. Det gör den ca en månad innan batterierna är helt slut. Då är det dags att byta brandvarnaren. Den fungerar dock normalt under denna tid. Batteriet avaktiveras när detektorn lossas från sitt fäste.

Om det skulle börja brinna kan det vara bra att du själv skaffar dig en brandfilt och en brandsläckare till din lägenhet. Därutöver har föreningen installerat brandsläckare i varje trappuppgång på bottenvåningen och vid varje utgång till garaget.

Vi rekommenderar Räddningsverkets pulversläckare om minst sex kilo, effektivitetsklass 43A 233BC. Är branden liten har du då möjlighet att släcka den själv, men ta inga onödiga risker.

Generellt ska du agera enligt grundregeln ”rädda, varna, larma, släck” vid brand. Gör du bedömningen att du inte kan släcka själv måste du snabbt ta dig ut ur lägenheten och stänga dörrar. Du måste också larma 112 och varna grannar.

Mer om hur du hanterar en brand i flerfamiljshus kan du läsa på www.msb.se

4. Bredband, TV och telefoni - Triple Plat via Telia

I samband med att fastigheten byggdes, 2011, fick Telia i uppdrag att installera ett fibernät till fastigheten. Det innebär att telefon, data och TV ansluts till uttag i varje lägenhet i ett el/säkringsskåpsskåp som finns placerad i varje lägenhet, klädkammaren.

För att kunna erbjuda dig som boende en så billig och bra lösning som möjligt har föreningen anslutit hela fastigheten till ett kollektivt fastighetsnät hos Telia. Det innebär att föreningen står för abonnemangskostnaden för samtliga br-innehavare. I abonnemanget ingår Telias grundsortiment som ger dig tillgång till bredband 100/100 och TV-paket Lagom. Om du önskar högre hastighet eller tillgång till fler TV-kanaler så kan du själv ökar på med dessa tjänster och får då betala för detta direkt till Telia.

I dagsläget går det inte att ansluta till någon annan operatör än Telia

5. Energi och miljö

Fastigheten är byggd så att husets energibehov är lågt, ca 35% lägre än vad myndighetskraven anger. Det innebär att husets miljöbelastning blir låg under dess livslängd, men också att föreningens uppvärmningskostnader blir låga, 61 kWh/m2 och år. Detta har framförallt uppnåtts genom att huset är välisolerat och att värme återvinns ur den frånluft som ventileras bort från lägenheterna.

Här följer tips på energibesparande åtgärder:

TVÄTT
– Försök att alltid tvätta en fullmatad maskin.
– Centrifugera tvätten ordentligt. De torkar den fortare – både på tvättlinjen och i torktumlaren.
– Med effektiva tvättmaskiner och moderna tvättmedel kan tvättemoeraturen sänkas – särskilt för lättsmutsad tvätt.
– Använd lagom mycket tvättmedel. För mycket tvättmedel sliter på både kläder och miljö.
– Använd tvättprogram som är så energi- och vattensnåla som möjligt.
– Istället för att torktumla kläderna går det ofta utmärkt att hänga tvätten istället. Det är inte bara energisnålt. Kläderna håller dessutom längre eftersom en torktumlare sliter på tyget i kl’derna. Om man hänget vätten inne i lägenheter ger det också en extra fuktkick åt luften som annars har en tendens att bli ohälsosamt torr – särskilt på vinern.
– Undvik att köpa kläder som ska kemtvättas.
– Titta på tvättmedelsförpackningen för att dosera tvättmededlet rätt. Det kommunala vattnet i Upplands Väsby är medelhårt på gränsen till mjukt, vilket är mellan 5 och 6 tyska hårdhetsgrader.

STÄDNING
– Undvik starka rengöringsmedel och kemikalier. Ättika tar bort kalkavlagringar och är dessutom desinficerande. Låt ättikan verka en stund innan du gnuggar.
– Mot kalkfläckar och beläggningar fungerar vitvinsvinäger bra.
– Kolsyrat vatten gör rostfria ytor blanka.
– Rengöra mikron: ställ en skål med vatten och citronsaft i mikron. Kör på full effekt i några minuter – torka ur.
– Rensa avlopp varje månad så sluipper du proppar. Om du ändå får stopp försök att lösa proppen med en stor mängd hett vatten. Fungerar inte det? Lös upp en propp med bikarbonat och en kopp salt i en kastrull kokande vatten. Häll det i avloppet. Är proppen fortfarande kvar – ring efter hjälp. Använd INTE propplösande kemikalier, de skada lätt rören.
– Undvik antibakteriella medel. Ett överdrivet användande riskerar att skapa resistenta bakteriestammar.

BADRUM
– Det går åt ca 5,6 kWh att fylla ett badkar på 150 l med varmt vatten. Duschar du varmt i 5 minuter förbrukar du mindre än hälften så mycket energi.
– Duschar du 5 minuter om dagen i stället för 10 så sparar du ca 2 000 kr på ett år.
– Sänk temperaturen på golvvärmen och stäng av den när den inte behövs. På ett år kan man spara hundratls kronor.
– Byt ut droppande kranar direkt, läckaget kan leda till stor vattenförbrukning i onödan.
– Häll aldrig lösningsmedel, färg eller andra miljöfarliga ämnen i toaletten, handfat eller vask. Lämna det till kommunens återvinningsanläggning. Det enda som får spolas ner i toaletten är kiss, bajs och toalettpapper. Cigarettfimpar innehåller mycket kadmium, släng dem inte i toaletten.

KÖKET – DRICKSVATTEN
Sverige är välsignat med något som många andra länder saknar, utmärkt dricksvatten direkt ur kranen. Trots detta, och trots att det buteljerade vattnet kan vara mer än tusen gånger dyrare än kranvattnet, har vi på 25 år fyrdubblat vår konsumtion av flaskvatten. De nya varnorna kostar inte bara pengar. Oavsett om man tittar på energiförbrukning, utsläpp av koldioxid, försurande ämnen eller övergödande ämnen är flaskvattnet sämre än kranvattnet.

KÖKET – KYL OCH FRYS
– Öppna inte frys- och kylskåpsdörren i onödan.
– 4-5 grader i kylan och -18 grader i frysen räcker. Varje grad lägre temperatur ökar energiförbrukningen 6-8%.
– Frosta av frysen regelbundet – om du ine har en självavfrostande frys.
– Kontrollera dörrpackningen regelbundet – om den är smutsig eller skadad ökar energiförbrukningen.
– Damma på baksidan av skåpen.
– Se till att dina gamla maskiner tas om hand för freon- och metallåtervinning. Vitvaror som är köpta efter 1 juli 2000 är försäljaren skyldig att ta hand om när du köper nya.

KÖKET – DISK
– Skölj inte disken innan du stoppar in den i maskinen. Det räcker att skrapa av tallrikarna.
– Använd diskmaskin istället för att diska för hand. Det spar vatten, energi och din tid. Och disken blir renare.
– Häll några centiliter handdiskmedel i en ren blomspruta. Fyll upp med vatten. Använd till handdisken. Spar otroligt mycket diskmedel.

KÖKET – MATLAGNING
– Använd alltid en kastrull som har minst lika stor botten so zonen eller plattan.
– Använd alltid lock på kastrullen när du kokar, det spar ca 30% energi och dessutom går det fortare.
– Använd mikrovågsugnen vid uppvärmning av mat – men undvik att tina den, se istället till att lägga fram fryst mat i god tid.
– Vattenkokare och induktionshäll är de energieffektivaste sättet att värma vatten.
– Har kastrullerna pan botten? Om inte blir energispillet stort.

Matlagning på keramikhäll för rukar ca 255 mindre energi än på vanliga gjutjärnsplattor och en induktionshäll förbrukar ca 25% mindre energi än en keramikhäll för att utföra samma mängd arbete.

VÄRME
Huset och lägenheten du bor i värms upp med fjärrvärme. Fjärrvärmen är till stor del baserad på förnybara bränslen och spillvärme från industri. Det finns ändå anledning att hushålla med värmen och minska energiåtgången.
– Ha koll på inomhustemperaturen och din energianvändning. En grad motsvarar 5% minskad energianvändning för uppvärmning.
– Vädra kort och stort i stället för att ha fönster på glänt.
– Möblera så att möblerna inte hamnar framför elementen.
– Rapportera till föreningen när inomhustemperaturen avviker från det normala.

ELAPPARATER
Hemelektronik som TV, dator, DVD, digitalbox och andra apparater, fortsätter ofta att dra ström om du stänger av dem med fjärrkontrollen. Boven heter stand-by-läge. Det är inte bara TVn eller datorn som kan fortsätta att dra ström när de inte används. Mobil- och batteriladdare samt ställbara skrivbord och sänger använder ofta el så länge som kontakten sitter i. Bredbandsmodem, trådlösa telefoner, halogenlampor och mobiltelefonladdare har en transformator som förbrukar el även om lampan är släckt eller mobilen är bortkopplad från laddren. Dra ut alla elprylar ur vägguttaget när du inte använder dem. Eller skaffa grenuttag med strömbrytare.

Energianvändningen mellan olika TV-modeller skiljer stort. Den energisnålaste TVn drar mindre än hälften så mycket som den mest energislukande.

Låna en elmätare av kommunens energirådgivare och kolla vilka el-apparater som slukar mest ström.

På www.energimyndigheten.se/hushall/energikalkylen kan man enkelt räkna ut hur mycket pengar man kan spara med olika åtgärder.

Mer tips och råd gällande energi kan du få på www.energimyndigheten.se.

LAMPOR OCH BELYSNING
Belysningen i hemmen drar mycket mer energi än man kan tro. Om hälften av de 3,6 miljarder glödlampor som dagligen används i Europa byttes ut till lågenergilampor skulle koldioxidutsläppen minska med 23 miljoner ton – motsvarande utsläppen från 27 kolkraftverk. Därför har EU beslutat att börja fasa ut glödlampor från och med september 2009. Lampor i handeln får fortfarande säljas och användas hemma tills de tar slut.

– Släck lamporna i tomma rum.
– Välj lågenergilampor. Medan 1 kWh el håller en lågenergilampa lysande i 111 timmar, klarar en glödlampa bara 25 timmar.
– Lämna glödlampor, lysrör och lågenergilampor på återvinningscentralerna. Då kan kvicksilver, bly, lyspulver och glas tas om hand.
– Tänk på att dra ut kontakten när du släcker en halogenlampa. Alternativt koppla den till vägguttaget via ett grenuttag med strömbrytare. Detta eftersom halogenlampornas transformator drar ström även när de är släckta.
– Byt ut halogonlampor mot energieffektivare LED-lampor.

Det finns många olika slags lampor att välja mellan, mer information om dem finns på www.energimyndigheten.se .
– Det finns mer eller mindre mängd kvicksilver i lågenergilampor. Titta på förpackningen.
– Be butiken tända lampan så du får se hur den lyser. Det finns bäde ”varmt” och ”kallt” ljus.

OM LÅGENERGILAMPAN GÖR SÖNDER (om den innehåller kvicksilver)
Rekommendationer när en kall lampa går sönder:
– Samla upp lampresterna till exempel med en bit stuvt papper och lägg dem i en glasburk med lock.
– Torka därefter golvet med en fuktig trasa. Lägg även trasan i burken, förslut burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”.
– Lämna burken till en returhantering avsedd för miljöfarligt avfall.
Använd inte dammsugare. Det finns risk för att dammsugaren förångar kvicksilverdropparna och sprider dem i luften.

Rekommendationer när en varm lampa går sönder:
– Stäng dörrarna till rummet där en varm lampa gått sönder.
– Ventilera rummet (öppna föster) och lämna rummet i 20 till 30 minuter.
– Agera sedan som med en kall trasig lampa.

6. Felanmälan

Du ska ALLTID anmäla alla fel på fastigheten till föreningens felanmälan som sköts av Renew Service. Detta för att vi vill att alla fel ska registreras så att vi vet var vi har våra brister och behöva ha extra koll på för underhåll och reparation. Föreningen har utsett vice-värdar och dessa tar ibland hand om enklare reparationer och rondering för att hålla kostnaderna nere men också för att det ska gå smidigare och snabbare.

För att underlätta för dig när det uppstår fel i din bostadsrätt som du inte själv kan åtgärda kan du vända dig till felanmälan på Renew också. De skickar då en handdy-man som hjälper dig med reparation eller underhåll och fakturerar dig direkt med ROT- eller RUT-avdrag. Du kan självklart också anlita annan hantverkare om du så önskar. Tänk dock på att alla reparationer och underhåll måste göras professionellt för att försäkringarna ska gälla när det uppstår större skador.

Felanmälan inkl. störningsjour, Renew Service, Dygnet runt, alla dagar – 08-34 38 00
felanmalan@renewservice.se – www.renewservice.se

7. Flyttning

De flesta br-innehavare väljer idag att sälja/köpa sin nya lägenhet via en mäklare. Det innebär då att mäklaren tar fram alla nödvändig avtal för att du som säljare respektive köpare ska bli godkänd av föreningen. Glöm inte att göra adressändring i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten.

Innan du flyttar kommer en av föreningens vice-värdar att göra en avsyning av lägenheten. Denna avsyning ersätter dock inte den besiktning du som köpare/säljare bör göra för att trygga din affär.

Tack vare att föreningen har tecknat gemensamt abonnemang för el behöver du inte avregistrera dig eftersom kostnaden läggs på ägaren av lägenheten vid aktuellt tillfälle. Däremot blir det en eftersläpning av kostnaderna för el, värme och vatten eftersom detta debiteras kvartalsvis utifrån de faktiska kostnaderna. Det innebär att säljare och köpare för göra upp betalningsansvaret för aktuell period vilken framgår av hyresavin.

Samma sak är det med Triple Play. Ingen uppsägning till Telia behövs. Du som säljare överlämnar inloggningsuppgifterna till köparen så fortsätter de bara på abonnemanget som är kopplat till lägenheten i fastigheten. Däremot om du som säljare har utökat med fler tjänster måste du säga upp dessa hos Telia.

Tänk också på att överlämna inloggningsuppgifterna till Minol så att den nya ägaren kan följa energiförbrukningen i lägenheten.

Du får automatiskt besked om vilket kapitaltillskott du får dra av i deklarationen när du sålt din bostadsrätt från SBC. Kapitaltillskott följer med på kontrolluppgifterna som skickas ut i början av året.

8. Grilla på balkong eller uteplats

På balkonger är det endast tillåtet att använda elgrill. På uteplatserna längs ner mot gården är det även tillåtet att använda kolgrill eller gasol.  

Föreningen har installerat en gemensam kolgrill på den gemensamma gården som du fritt får använda. Du tar själv med dig kolet till grillningen och självklart rengör du grillen efter dig så den är klar för användning.

Visa hänsyn till dina grannar när du grillar. Rök har en benägenhet att ta sig in hos grannar som inte önskar det

9. Hem - och bostadsrättsförsäkring

Föreningen har tecknat en gemensam bostadsrättsförsäkring för samtliga 57 br-innehavare som täcker kostnader vid bl a brand eller stöld av fast egendom. Det innebär att du bara behöver teckna en egen hemförsäkring för att täcka ditt lösöre vid brand eller stöld.

10. Håltagning i lägenhetsväggar och fasad

All infästning håltagning som du avser att göra utvändigt på fasaden måste ALLTID först godkännas av föreningens styrelse.

Läs även föreningens stadgar där det framgår vad man kan göra själv i lägenheten och vad som kräver styrelsens godkännande.

Väggarna i lägenheterna är av två typer, dels betong (främst de väggar som är mot andra lägenheter, fasader och trapphus) dels gips på stålreglar. Denna information är för att du skall använda rätt typ av upphängningsanordningar/skruvar för tavlor och annat som du avser att fästa i väggen.

För lättare tavlor finns praktiska plastkrokar med spik på baksidan som lätt kan slås in med hjälp av en hammare i de flesta väggar. Har du däremot tänkt hänga upp en riktigt tung och stor tavla på en hård vägg (betong) bör du borra i en eller två krokar eller skruvar för att vara säker på att tavlan hänger kvar.

Se till att det inte går några kablar bakom. Titta efter kontakter och eldosor och borra inte rakt över eller under dessa.

Ju tyngre saker du vill hänga upp, desto större bör pluggar och skruvar vara. Vid osäkert fråga gärna i närmaste fackhandel för tips och råd kring vilken sorts borr och plugg du skall använda. Ska du montera en TV kan du fråga i butiken hur den bör fästas i väggen.

·       Infästning i betongvägg/tak

Använd slaggborrmaskin för håltagning. Sedan används plastplugg i hålet som du sedan skruvar skruven i. Ta ut rätt storlek på plugg och skruv. Dessa ska matchas med samma storlek som borren. Ju tyngre saker du vill hänga upp, desto större bör pluggar och skruvar vara.

·       Infästning i gipsvägg

Eftersom skruvar inte fäster i detta material måste man använda en särskild plugg som fälls ut på baksidan av plattan. Det finns tre typer av plugg: Mollyplugg, Allplugg och Skruvankare. Gipsväggarna i lägenheterna består av så kallad enkel gips
(13 mm). Borra lika stort hål som pluggen är bred. Slå i pluggen. I Mollyplugg ska skruven sitta kvar hela tiden. Allpluggen ska vara ihopvikt när du sätter den i hålet. Skruvarankaret behöver du inte ens borra för att skruva direkt i väggen men du kan för-borra med liten borr för säkrare resultat. Med hjälp av en regelsökare kan du hitta närmaste stålregel att fästa i om man ha extra tunga saker att montera.

·       Infästning i kaklad badrumsvägg

I badrummen förekommer båda väggtyperna (gips eller betong). För att ta reda på vilken typ det är kan du knacka i väggen. Känns den stum och tät är den en hård vägg av betong. Känns väggen däremot ihålig och lätt är det en gipsvägg. Då badrummet är ett s k ”våtutrymme” så gäller det att täta noggrant efter hålet.

11. Inglasning eller markis på balkong eller uteplats

Enligt detaljplanen är det endast tillåtet att glasa in balkongerna mot innergården. Detta kräver dock tillstånd av styrelsen.

Ett alternativ till inglasning kan vara att sätta upp en markis. Även detta kräver tillstånd av styrelsen.

12. Individuellt mätning av el, värme och vatten

Individuell mätning av tappvarmvattnet, el och värme är installerat i huset. Detta för att det ska bli en rättvis debitering, dvs du betalar bara för din egna förbrukning, inte grannens. Dessutom brukar det generellt minska den faktiska förbrukningen, vilket är bra ur miljöhänsyn och minskar kostnaderna för individen.

Själva faktureringen sker på hyresavierna för månadsavgifterna. Eftersom debiteringen speglar faktisk förbrukning kommer kostnaderna för denna avisering i efterskott, kvartalsvis.

Din egen förbrukning kan du följa via Minols webbportal, www.minolweb.se. Samtliga br-innehavare har en personlig inloggning som följer med lägenheten där all information finns om nuvarande och tidigare förbrukning.

EL
EON är elleverantör till fastigheten. Föreningen har tecknat ett gemensamt abonnemang för samtliga lägenheter. Du betalar dock för din egen förbrukning. Varje lägenhet har en elmätare där du kan läsa av din aktuella förbrukning. elmätarna är placerade på bottenplanet i anslutning till respektive trapphus.

VÄRME
Fastigheten är ansluten till fjärrvärme hos Fortum, numera Stockholm Exergi. Lägenheterna värms upp med vattenburna radiatorer. Med hjälp av termostatventilen kan värmen regleras. I badrummen finns elburen golvvärme installerad. Denna går att reglera och att stänga av helt. Handdukstorken i badrummet har en strömbrytare för att stänga av eller sätta på värmen. Yttertemperaturen på handdukstorken går att reglera mellan 38 graderC och 60 graderC. Val av temperaturen sker genom att vrida termostatratten. Vridning åt höger ger högre temperatur.

VENTILATION
Huset ventileras med ett mekaniskt frånluftssystem med återvinning. Det innebär att frisk luft kommer in i lägenheten via ventiler i anslutning till fönster och fönsterdörrar. Lämna därför ALLTID ventilationsventilerna öppna, annars kommer inte ventilationen fungera som den ska. Frånluften tas frn kök och badrum. Energin från den varma frpnluften som ventileras bort reervinns och hjälper till att värma upp varmvattnet i huset.

13. Källsortering

För att värna om miljön och hushålla med resurserna finns det två soprum till ditt förfogande. Det är viktigt att du lägger dina sopor i rätt kärl för att våra entreprenörer ska ta hand om soporna och föreningen inte ska drabbas av extra kostnader.  

Observera att större plastföremål som möbler, leksaker och elektronik INTE får slängas i föreningens soprum utan ska sorteras som grov- eller hushållsavfall och lämnas till återvinningscentralen i Smedby.

I övre soprummet på Skolvägen 3 lägger du:

– Plastförpackningar
Hårda förpackningar av plast, exempelvis flaskor, burkar, dunkar och små hinkar, samt mjuka plastförpackningar, exempelvis påsar, refillpaket, tuber, chipspåsar, frigolit och plastfolie samlas in. Oftast sorteras de i samma behållare, men i vissa fall i två olika. Ta av korkar och lock. Töm din påse med plastförpackningar i behållaren så att de ligger löst, det underlättar återvinningen.

– Pappersförpackningar
Sockerpåsar, pastapaket, presentpapper, mjölk- och juicepaket, skokartonger, toarullar, postpaket och wellpapplådor samlas in. Platta till och vik ihop dem, och lägg mindre förpackningar inuti större.

Observera att kuvert sorteras som hushållsavfall. Tidningar, reklamblad och dylikt sorteras som tidningar.

– Metallförpackningar
Konservburkar, sprayburkar, tuber, kapsyler och lock, urskrapade och torra färgburkar, aluminiumfolie och -formar samlas in.?Böj in vassa lock på konservburken, låt hatten på tuber sitta kvar.

Observera att burkar med färg- och limrester sorteras som farligt avfall. Metallskrot, VVS-detaljer, stekpannor och andra produkter som inte är förpackningar sorteras som grov- eller hushållsavfall och ska lämnas hos återvinningsstationen i Smedby.. Läskburkar och liknande lämnas mot pant på returstation i närmaste butik.

– Glas
Flaskor och burkar av färgat och ofärgat glas samlas in. Ta av kapsyler, lock och korkar och sortera även dem i återvinningskärlen efter materialslag.

Observera att 33 och 50 cl returflaskor lämnas mot pant i närmaste butik. Porslin, keramik och annat glas som inte är förpackningsglas sorteras som grov- eller hushållsavfall och ska lämnas hos återvinningsstationen i Smedby. Glödlampor ska sorteras i andra soprummet tillsammans med ljuskällor.

– Tidningar
Dags- och veckotidningar, tidskrifter, kataloger, reklamblad, broschyrer och skriv/ritpapper samlas in. Ta bort plastpåsar och påklistrade reklamlappar innan trycksaken läggs i behållaren.

Observera att kuvert sorteras som hushållsavfall alternativt brännbart.

Mer om hur du källsorterar kan du läsa på www.avfallsverige.se.

I det nedre soprummet på Skolvägen 1 lägger du:

– Matavfall
Det finns speciella bruna papperspåsar som du ska använda för sortering av matavfall. Dessa finns att hämta i soprummet. Där finns också en informationsbroschyr som talar om vilka sopor som du ska slänga i matavfallen. Du slänger de bruna påsarna med matavfall i de bruna tunnorna till vänster i soprummet.

– Hushållssopor
Övriga hushållssopor som du inte kan sortera i de olika kärl som står till ditt förfogande slänger du i de gröna kärlen som står till höger i soprummet.

– Batterier
Små batterier lägger du i kärl avsedda för detta.

– Ljuskällor
Alla typer av lampor lägger du i kärl avsedda för detta

14. Lägenhetsnummer

Samtliga lägenheter har lägenhetsnummer som upprättats genom Lantmäteriet. Det är den fyrsiffriga numrering som ska anges när du folkbokför dig eller ändrar din adress. Som medlem i vår förening blir du folkbokförd i en specifik lägenhet, inte bara på en adress.

Lantmäteriets lägenhetsnummer är enbart till för folkbokföringsärenden. I dina övriga kontakter med föreningen ska du använda det lägenhetsnummer som står på ditt hyreskontrakt och vanligtvis på lägenhetsdörren.

Mer om lägenhetsregistret kan du läsa på www.lagenhetsregistret.se. Information om folkbokföring hittar du på www.skatteverket.se.

15. Lekredskap på gården

Det är inte tillåtet att ställa upp lekredskap, till exempel studsmattor och bad-bassänger, på mark i anslutning till fastigheten, exempelvis på innergården. Detta eftersom vi som markägare är ansvariga för att användning sker korrekt, men inte har möjlighet att bevaka det när vi inte själva ställt dit utrustningen.

Om du däremot använder lekredskap på den tomt som tillhör din lägenhet, exempelvis på din uteplats, är du själv fullt ansvarig. Se då till att inga obehöriga har oövervakat tillträde. Använder du en badbassäng måste du också se till att vatten du tappar ut inte orsakar skada på fastigheten. Som vanligt bör du också visa hänsyn gentemot grannar.

16. Information för Nyinflyttade

Som nyinflyttad är det många frågor man undrar över. I denna informationsskrift finner du svaret på de flesta. Om du saknar något så hör gärna av dig till din rapphusvärd eller någon i styrelsen. Kontaktuppgifter till dessa finner du på hemsidan.

Information till nyinflyttade

18. Parabol

I samråd med styrelsen i föreningen har du rätt att sätta upp en parabolantenn i anslutning till din lägenhet. Förutsättningen är styrelsens samtycke och att du förbinder dig att följa myndighetsföreskrifter och inhämta de tillstånd, till exempel bygglov, som utfärdas av berörda myndigheter.

Som fastighetsägare har vi anledning att motsätta oss en uppsättning om det till exempel finns risk för annans säkerhet eller för skador på fastigheten eller om vi kan erbjuda det utbud som du efterfrågar på annat vis.

Du står själv för kostnaden för såväl montering som för kanalisation och ledningsdragning från antenn till lägenhet. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och i samråd med oss. Du ansvarar även för eventuella person- eller sakskador som antennen orsakar. Om vi på grund av reparation av fastigheten begär att antennen med tillhörande kanalisation och ledningar tillfälligt ska tas bort är du skyldig att på egen bekostnad ta bort och även sätta upp anläggningen igen. När du flyttar ska du på egen bekostnad ta bort anläggningen och återställa berörda delar av fastigheten i godtagbart skick, om inte annan överenskommelse gjorts.

19. Rökning

Det är tillåtet att röka i den egna lägenheten och på balkongen/uteplatsen. Vi vädjar dock till våra boende att avstå från att röka på balkong/uteplats då det visar sig att röken stör övriga grannar. Vi förutsätter att inga fimpar slängs vare sig på vår gemensamma gård eller på trottoaren i anslutning till fastigheten. I våra gemensamma utrymmen såsom trapphus, förrådsutrymmen, garage och på gården är det inte tillåtet att röka

20. Skadedjur

Skadedjur som kackerlackor, vägglöss och silverfisk är ovanliga i fastigheten, men över hela Sverige har risken för förekomst ökat under de senaste åren. Vi uppmanar dig därför att vara vaksam i allmänhet, hålla extra koll efter utlandssemestrar och vid misstanke vända dig till Anticimex som är vår samarbetspartner i fråga om skadedjursbekämpning. Informera alltid styrelsen i första hand om du fått skadedjur i din lägenhet.

Vid behov av sanering krävs ett gott samarbete mellan dig som br-innehavare och Anticimex. Det är viktigt att du är tillgänglig och hjälper Anticimex att komma in i lägenheten när ni avtalat om detta. Om skadedjuren återkommer efter sanering måste du informera om detta. Är du själv ansvarig för förekomsten av skadedjur kan du krävas på ersättning för saneringskostnader.

Mer om hur du undviker skadedjur kan du läsa på www.anticimex.se.

21. Skötselråd

Här följer några skötselråd som du kan ha nytta av vid underhåll av din lägenhet.

22. Snöröjning och halkbekämpning

Du ansvarar för snöskottning av din balkong eller uteplats. Det är viktigt att det inte ligger kvar stora mängder snö mot fasaden. Dels för att inte orsaka vattenskador, dels för att det inte ska bildas istappar eller trillar ner större mängder snö på förbipasserande.

Föreningen har avtal med entreprenörer om snö- och halkbekämpning samt sopning av trottoarerna utefter Skolvägen och gångvägarna på gården. Obs. trottoaren utefter Kyrkvägen är kommunens ansvar. De har i uppgift att hålla koll på väderleksprog-nosen för att kunna styra sina insatser vad gäller snöröjning och sandning. Eventuella parkeringsplatser utomhus snöröjs av respektive hyresgäst.

När det faller stora mängder snö kan det naturligtvis ta lite mer tid att röja, vilket vi ber dig att ha överseende med. På insidan till höger om garageporten står ett kärl med sand vilket du kan använda om det är halt på trottoaren och du behöver att det behövs innan entreprenören har hunnit halkbekämpa

23. Solfilm eller utanpåliggande markis

På senare år har klimatet under solperioden blivit varmare. Det har inneburit att det uppstått behov av att stänga ute värmen så mycket det går. Det finns två alternativ till detta, antingen solfilm eller utanpåliggande markis. För installation av utanpåliggande markis krävs styrelsens godkännande.

Vid installation av solfilm är det viktigt att detta görs professionellt så att inte glaset spricker. Om så sker blir det ditt ansvar att bekosta nytt glas. Det finns olika teorier om det ska sitta utanpå eller innanför glaset för att göra bäst nytta. En fackmässig hantverkare vet vad som är bäst. Arbetet ska utföras fackmannamässigt och du står själv för alla kostnader.

24. Stadgar

Stadgarna i en bostadsrättsförening reglerar bl a vem som ansvarar för vad, föreningen eller du som br-innehavare. I stadgarna framgår också hur styrelsen väljs. Andra regler som gäller är bostadsrättslagen och lagen om ekonomisk förening.

Stadgar för Brf. Suseboparken

25. Trygghetsskapande åtgärder

Samverkan är nyckeln för ett tryggare Väsby
Vår förening är en av medlemmarna i den ideella föreningen Tryggare Väsby – Fastighetsägare i samverkan. Medlemmarna består av fastighetsägare i centrala Väsby. Vår förening betalar en medlemsavgift på 1 000 kr/år samt en serviceavgift på 6 840 kr/år. Vår ordförande, Gunilla Ridström, sitter i föreningens styrelse.

I medlemsskapet ingår bl a klottersanering. Det uppgick för vår del till ca 5 000 kr för 2019/2020. Dessutom ingår en trygghetsbesiktning av vår fastighet, värde ca 10 000 kr, då vi tillsammans med experter på området går igenom vad vi bör förbättra både invändigt och utvändigt för att vår fastighet ska vara trygghetssäkrad. Det är viktigaste är dock samverkan med andra fastighetsägare i centrala Väsby för att fungera som kommunens och polisens förlängda arm. Mer information om föreningen får du på hemsidan: www.tryggarevasby.se. Där får du också mer information om vad som görs av olika aktörer i vår kommun för att öka tryggheten. Det görs nämligen jättemycket och redan nu tycker kommunpolisen Daniel Wilhelmsson och säkerhetschefen Emma Rauf Otworowski, kommunen att antalet händelser i den offentliga miljön har minskat i förhållande till läget efter sommaren.

Vi rekommenderar dig också att ladda ner Väsbyappen. Den kan du använda när du behöver felanmälla till kommunen eller anmäla ett brott, komma i kontakt med polisen, mobila väktare, fältare, SLs trygghetsnummer och andra som arbetar för att skapa ett tryggare Väsby i vårt närområde. Vi måste alla hjälpas åt genom att rapportera det vi ser. Håll gärna vår ordförande informerad om hur du upplever tryggheten.

26. Uthyrning i andra hand

All form av uthyrning måste ALLTID godkännas av styrelsen. Fyll i dina önskemål i blankett för andrahandsuthyrning som du får av styrelsen. I de flesta fall godkänns andrahandsuthyrning i max. ett år. De fall som styrelsen kan godkänna uthyrning i andra hand är framförallt:

·       Studera på annan ort
·       Provbo tillsammans med partner på annan ort
·       Utlandstjänstgöring
·       Marknadsmässiga skäl vid problem med försäljning av bostadsrätten.
·       Till närstående

27. Vattenskador

Ett stort problem i många föreningar är vattenskador i kök och badrum som också är kostsamt för dig och föreningen. Vi vill därför tipsa dig hur du kan förebygga dessa.

– Stäng av vattnet till diskmaskinen efter varje diskning
Vi rekommenderar att du ALLTID stänger av vattnet till diskmaskinen efter varje diskning. Det är ett bra sätt att förebygga vattenskador.

– Stäng av vattnet till hela lägenheten när du åker bort. 

Om du åker bort mer än ett par dagar kan du enkelt stänga av varm – och kallvattnet till hela lägenheten med de två röda kranarna under diskbänken för att minska risken för vattenskador, se bilden på kranarna i avstängt läge.

28. Värme, ventilation och elinstallationer

På samtliga element sitter mätare som mäter din individuella förbrukning av värme. Om mätaren går sönder ber vi dig snarast felanmäla detta till styrelsen så vi kan ersätta den med en ny.

Det är Minol Mätteknik som har sköter mätdata individuellt i din lägenhet och i gemensamma utrymmen både för värme, el och vatten. Förbrukningen redovisas sedan kvartalsvis på din hyresavi.

Under årets kalla perioder gör vi vad vi kan för att du som hyresgäst ska ha ett behagligt inomhusklimat, med minsta möjliga miljöpåverkan. Vi följer branschorganisation Fastighetsägarnas rekommendationer och försöker se till att du har en temperatur på 20–21 grader.

Vänta gärna ett par dagar innan du gör en felanmälan, i synnerhet som det i början och slutet av den kallare årstiden kan vara stora variationer i utomhustemperaturen och det kan ta någon dag innan uppvärmningen stabiliserar sig.

Vid snabba väderomslag hinner inte alltid värmesystemet med att ställa om och det kan därför upplevas som kallare än det faktiskt är.  

Om du upplever problem med inomhustemperaturen ber vi dig också kontrollera följande innan du gör en felanmälan:

– Se till att alla element är fullt påskruvade (de ska då vridas moturs).
– Se till att det inte står möbler eller hänger tjocka gardiner framför elementet, eftersom de förhindrar god värmespridning. Använd en trovärdig termometer för att kolla temperaturen. Mätningen ska göras en meter ovanför golvyta och minst en meter från fönster.

Om du åker bort en lägre period och vill stänga av elementen ställer du dem i läge med blomman, alltså ej 0.
Tänk också på att du alltid ska ha spjället ovanför balkongdörr och fönster öppet för att ventilationen i din lägenhet ska cirkulera

29. Överlåtelse vid dödsfall

Meddela styrelsen snarast när ett dödsfall har skett. Oberoende av om lägenheten därefter ska säljas eller övertas av annan ägare som också bor i bostadsrätten ska kopia på bouppteckningen som visar vilka som är dödsbodelägaren skickas till styrelse. Om det är fler än en dödsbodelägare så ska även en arvskifteshandling som visar delningen av arvet bifogas till styrelsen. Om lägenheten ska säljas hjälper mäklarna till med nödvändiga handlingar för medlemskap och kontrakt. Om lägenheten ska övertas av annan ägare som också bor i lägenhet behövs ingen medlemsansökan eftersom denne redan är godkänd som medlem.

Ett dödsbo får inneha lägenheten i max 3 år, sedan måste den skiftas eller säljas